Skocz do zawartości
Forum

Konkurs "Zabawy rozwijające pamięć"


Redakcja

Rekomendowane odpowiedzi

Nauka powinna być dla dziecka przyjemnością. Nie sadzajmy go przy stoliku na siłę z konkretnym zadaniem i nie oczekujmy, że wykona każde nasze polecenie. Najlepiej uczyć dziecko przez zabawę. Bardzo interesujące mogą okazać się w pierwszych latach życia dziecka zgadywanki. Można zakrywać przedmioty i kazać dziecku szukać, a potem prosić o nazwanie znalezionych rzeczy. Można oglądać z nim książeczki i pytać, co na nich widzi. Ale nie tylko stwierdzać, że jest tam np. słonik. Trzeba zapytać na przykład, jakie ma oczy , co je i gdzie śpi i co by słonik chciał robić. To bardzo pobudza wyobraźnię i kojarzenie.
Warto też kupować dziecku puzzle albo samemu je wymyślać, tak by maluszek mógł je ładnie poukładać. Przy takiej zabawie oprócz pamięci będzie ćwiczył wyobraźnię przestrzenną i poznawał nowe przedmioty.

Odnośnik do komentarza

Alan uwielbia kiedy mu czytam więc mamy kilka zabaw które wykorzystuję do rozwijania pamięci
pierwsza to: najpierw czytamy książeczkę a później proszę synka aby opowiedział mi co w niej była
druga to: kiedy czytamy książeczki z obrazkami przewracając kartki proszę synka żeby opowiedział co było na poprzedniej stronie, np jakie zwierzaczki, ile drzewek czy kwiatuszków i w ogóle co jeszcze zapamiętał.
Ostatnio kupiłam grę "memo" z naszymi zdjęciami, jest tam 25 par a na każdym ktoś inny z naszej rodziny albo np ja razem z mężem czy babcia z dziadkiem a na innych zaś jesteśmy oddzielnie no i nie mogło zabraknąć również zwierzaków naszych znajomych. Świetna gra która ćwiczy pamięć dla dzieci w takim wieku i nie tylko.
Bawimy się też w grę nazywaną przez nas "dodaj słowo". Gra na pewno wszystkim znana. mówimy dziecku wyraz np. arbuz, dziecko powtarza te słowo i dodaje swoje i tak po kolei aż dojdziemy np do 10 słów

Z Olafem zaś ćwiczymy pamięć na odgłosach zwierzaczków, codziennie próbuję go czegoś nauczyć ale to troszkę trudne bo jeszcze dobrze nie mówi, no i bawimy się w odkładanie różnych rzeczy np kiedy położy piłeczkę na łóżko za kilka minut proszę aby przyniósł mi tą piłeczkę, a że mój maluch ma dobrą pamięć pamięta gdzie położył i zaraz mi ją niesie

http://www.suwaczki.com/tickers/5b09anlitm1qy5xp.png

http://www.familylobby.com/common/tt5415159fltt.gif
http://www.suwaczki.com/tickers/relganliq4jbwk5c.png

http://www.familylobby.com/common/tt5415151fltt.gif
http://www.suwaczki.com/tickers/961lanliw1hxle51.png

http://www.suwaczki.com/tickers/bfarb201qp19nuvw.png

Odnośnik do komentarza

Czy wiedziałyście, że można ćwiczyć pamięć dziecka które znajduje się jeszcze w łonie matki? Szczerze mówiąc, długo nie miałam o tym pojęcia i gdyby nie pewien program, który obejrzałam będąc w ciąży ze swoim pierwszym dzieckiem, nie wiedziałabym tego pewnie do tej pory...A tak mogłam pomóc mojej córce rozwijać jedną z najważniejszych życiowych umiejętności jeszcze zanim przyszła na świat...
Muzyka : Zaczęłam od muzyki. Przez wszystkie kolejne miesiące ciąży, tydzień po tygodniu, dzień po dniu, słuchałam swojej ulubionej muzyki klasycznej. Moja nienarodzona jeszcze córeczka słuchała jej oczywiście razem ze mną. Nie zdziwiło mnie więc to, że bez problemu rozpoznawała ją już po swoich narodzinach. Czuła się przy niej pewnie i bezpiecznie. Gdy zmieniałam repertuar zauważałam, że jej pewność siebie zastępuje strach i niepewność. Jej pamięć z okresu życia płodowego funkcjonowała znakomicie!
Mamo,pokaż swoją twarz!: Większość noworodków poznaje swoich najbliższych dzięki zapachowi. Dopiero nieco później zaczynają rozpoznawać ich twarze. Dlatego zawsze starałam się być jak najbliżej swojej maleńkiej córeczki. Nieustannie do niej mówiłam, pozwalałam aby za pomocą rączek badała moją twarz, jednocześnie ją przy tym zapamiętując.
Gdzie jesteś misiu? : Gdy Pola miała kilka miesięcy uwielbiała tą, jakże prostą zabawę. Wystarczyło na chwilę przykryć jej ulubionego misia pieluszką, by usłyszeć jej ogromną radość przy jego ,,odnalezieniu". Często jednak posuwałam się do pewnego podstępu...Gdy Pola choć na chwilę odwróciła wzrok, zabierałam misia. Gdy odkrywałam pieluszkę i okazywało się, że nie ma go tam gdzie być powinien na jej twarzy malował się wyraz wielkiego zdziwienia. To kolejny dowód na to, że jej pamięć funkcjonowała znakomicie.
Memo : Tę kultową już grę znają już niemalże wszystkie dzieci. Kupiliśmy ją Poli gdy skończyła dwa lata. Jednak skompletowanie 24 obrazków okazało się dla niej zdecydowanie za trudne. Postanowiliśmy schować więc większość i na razie używać wyłącznie sześciu z nich. To posunięcie okazało się naprawdę skuteczne. Potem, stopniowo dokładaliśmy kolejne elementy. Dziś Pola doskonale radzi sobie ze wszystkimi.
Słowa: Grę zapamiętywanie słów zaczęliśmy bardzo wcześnie, bo w zasadzie wówczas gdy tylko Pola zaczęła mówić. Na początku prosiliśmy ją o powtórzenie jednego czy dwóch słów. Wraz z wiekiem zaczęliśmy wprowadzać utrudnienia,np. prosiliśmy o wymienienie po kolei kilku wskazanych przez nas kolorów. Starsze dzieci mogą próbować nawet zapamiętywać i powtarzać całe zdania. Wystarczy usiąść w kole, poprosić kogoś aby rozpoczął grę poprzez wypowiedzenie jednego słowa. Zadaniem kolejnego uczestnika będzie powtórzenie wyrazu wymówionego przez poprzednika oraz dodanie swojego. Im więcej osób tym większa frajda! Przegrywa ta osoba, która pomyli kolejność lub pomnie któryś z wyrazów.
Kto to jest?: Gra zaczerpnięta z przedszkola, do którego uczęszcza moja córka. Zabawa polega na tym, że jedna osoba(np. rodzic czy nauczyciel) opisuje jedną ze znajdujących się w pomieszczeniu osób. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie o kogo chodzi.
Czego brakuje? : Pola uwielbia tą zabawę! Aby ją zacząć wybieramy kilka przedmiotów, najczęściej zabawek. Następnie ustawiamy je na stole. Dziecko przygląda mi się uważnie, po czym zamyka oczy. W tym czasie druga osoba(np. rodzic) chowa jeden przedmiot. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie który. Starszym dzieciom zabawę można jeszcze nieco utrudnić, na przykład poprzez dodatkowe ustawienie przedmiotów we właściwej kolejności. Wówczas dziecko będzie musiało wskazać jakiego przedmiotu brakuje ale także i to, gdzie ten przedmiot się konkretnie znajdował.
Co się zmieniło?: Zabawa polega na tym, że podczas gdy dziecko wychodzi na chwilę z pokoju/kuchni/itd., druga osoba zmienia coś w jego wyglądzie, na przykład przesuwa krzesło lub stawia na stole coś, czego tam nie było. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie co zostało zmienione.
Opowiedz mi...:...o tym co zdarzyło się w przedszkolu/szkole, ...o tym, co widzieliśmy podróżując samochodem/pociągiem, ...o tym, jakie zwierzęta widzieliśmy w zoo...; dzięki temu, że prosimy dzieci o to, by opowiedziały głośno o czymś czego już doświadczyły zmuszamy ich pamięć do pracy.

To tylko kilka przykładowych zabaw, dzięki którym możemy pomóc naszym dzieciom w rozwoju pamięci, która spełnia w ich życiu szalenie ważną rolę. Pamiętajmy o tym...:)

Odnośnik do komentarza

Drogie Użytkowniczki!
Jak zwykle nie zawiodłyście:) Dziękujemy za ciekawe odpowiedzi i przykłady zabaw, które mogą być inspiracją dla innych rodziców! :)
Chcielibyśmy nagrodzić wszystkie odpowiedzi, jednak wiadomo, że nie możemy ;)
Książeczki od Wydawnictwa Literatura wędrują do:

1. inka80
2. IWA23
3. Ringie
4. sylwiagkap
5. agaluk1
6. krolowa_angielska
7. milagros20
8. drucilla
9. joasia85
10. mika27
11. lila30
12. ewelka21
13. AsienkaPL
14. mama225
15. jel00nka

Gratulujemy i prosimy zwycięzców o przesłanie adresów na konkursy@parenting.pl
Im szybciej dostaniemy wszystkie adresy, tym szybciej nagrody powędrują do Was :)

Odnośnik do komentarza

Redakcja
Drogie Użytkowniczki!
Jak zwykle nie zawiodłyście:) Dziękujemy za ciekawe odpowiedzi i przykłady zabaw, które mogą być inspiracją dla innych rodziców! :)
Chcielibyśmy nagrodzić wszystkie odpowiedzi, jednak wiadomo, że nie możemy ;)
Książeczki od Wydawnictwa Literatura wędrują do:

1. inka80
2. IWA23
3. Ringie
4. sylwiagkap
5. agaluk1
6. krolowa_angielska
7. milagros20
8. drucilla
9. joasia85
10. mika27
11. lila30
12. ewelka21
13. AsienkaPL
14. mama225
15. jel00nka

Gratulujemy i prosimy zwycięzców o przesłanie adresów na konkursy@parenting.pl
Im szybciej dostaniemy wszystkie adresy, tym szybciej nagrody powędrują do Was :)

Dziękuję za wyróżnienie mojej wypowiedzi i gratuluję pozostałym zwycięzcom:)

Odnośnik do komentarza

Od pewnego czasu ulubionym zajęciem mojej 2,5 rocznej Antosi jest układanie puzzli. Wydaje mi się,ze to doskonałe zajęcie usprawniające i rozwijające pamięc. Córeczka uwielbia to zajęcie, a to jest chyba najwazniejsze,ze robi to co lubi, i nikt jej do tego nie zmusza

:angel_star:

14.12.2012 ODSZEDŁ MÓJ NAJWIEKSZY SKARB :*

NADAL PISZĘ ... www.pomocdlaantosi.pl

http://s2.suwaczek.com/20100410650114.png
http://s10.suwaczek.com/200907134865.png

Odnośnik do komentarza

Redakcja
Drogie Użytkowniczki!
Jak zwykle nie zawiodłyście:) Dziękujemy za ciekawe odpowiedzi i przykłady zabaw, które mogą być inspiracją dla innych rodziców! :)
Chcielibyśmy nagrodzić wszystkie odpowiedzi, jednak wiadomo, że nie możemy ;)
Książeczki od Wydawnictwa Literatura wędrują do:

1. inka80
2. IWA23
3. Ringie
4. sylwiagkap
5. agaluk1
6. krolowa_angielska
7. milagros20
8. drucilla
9. joasia85
10. mika27
11. lila30
12. ewelka21
13. AsienkaPL
14. mama225
15. jel00nka

Gratulujemy i prosimy zwycięzców o przesłanie adresów na konkursy@parenting.pl
Im szybciej dostaniemy wszystkie adresy, tym szybciej nagrody powędrują do Was :)

Bardzo dziękuję:)i gratuluję pozostałym zwycięzcom:)

Odnośnik do komentarza

Każdy moment spędzony z dzieckiem może byc czasem nauki dla dziecka. W czasie spaceru możemy zwracać uwagę dziecka na kolory, przedmioty, możemy liczyć po drodze samochody o określonym kolorze, liczyć spotkane zwierzaki czy liczyć drzewa przy chodniku. W domu oglądając ksiażeczki dokładnie omawiamy kolejne widziane strony: rozmawiamy o postaciach, czym się różnią, w czym są charakterystyczne, co jaki ma na obrazku kolor. Kiedy dziecko się nudzi proponuję: dziś rysujemy wszystkie znane nam zielone zwierzaki albo zwierzaki, które lubią marchewkę albo zwierzaki rolnika. Tylko od naszej uwagi i zaangażowania zależy rozwój dziecka. Nawet wykonując prace domowe możemy z dzieckiem rozmawiać i stale stymulować je do ukierunkowanego wysiłku.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×
×
  • Dodaj nową pozycję...