Skocz do zawartości
Forum

Nie czuję więzi z własnym dzieckiem.

Rekomendowane odpowiedzi

"(…) Wydaje mi się, że jestem dobrą mamą, ale nie potrafię kochać swojego dziecka. Mijają lata, a ja mogę powiedzieć, że tylko je lubię, bo miłość wciąż nie nadeszła. Noszę w sobie ogromne poczucie winy z tego powodu. Jest mi wstyd."

Brak poczucia przywiązania wobec własnego dziecka to doświadczenie, które dotyka więcej matek, niż mogłoby się wydawać, jednak wciąż pozostaje tematem tabu. Wiele kobiet mierzy się z trudnościami w budowaniu bliskości emocjonalnej, ale obawa przed oceną społeczną często sprawia, że problem ten pozostaje niewyrażony i nierozwiązany.

Zaproszenie do udziału w badaniu naukowym

Mam na imię Sonia. Z zawodu jestem pielęgniarką, obecnie studiuję psychologię. W ramach mojej pracy magisterskiej chciałabym przyjrzeć się zjawisku braku poczucia więzi w relacji matka-dziecko, aby lepiej zrozumieć jego przyczyny i opracować praktyczne wskazówki dla mam borykających się z podobnymi wyzwaniami.

Zapraszam mamy, które:

• Są matkami jedynaków/jedynaczek w wieku 7–12 lat,

• Deklarują, że od narodzin dziecka nie odczuwały bliskości emocjonalnej ani przywiązania, a trudności te utrzymują się obecnie lub - więź została utracona wraz z upływem czasu.

• Nie mają dzieci z przewlekłymi chorobami, zaburzeniami rozwojowymi (np. autyzmem, ADHD) ani innymi problemami zdrowotnymi. Takie kryterium pozwala skupić się na czynnikach emocjonalnych, eliminując wpływ dodatkowego stresu związanego z opieką nad dzieckiem wymagającym szczególnej troski.

• Nie zmagają się z trudnościami rodzinnymi (np. rozwód, konflikty małżeńskie) ani finansowymi: Problemy rodzinne lub finansowe mogą generować stres, który zakłóca relacje z dzieckiem, dlatego wykluczenie tych sytuacji pozwala badać wyłącznie emocjonalne aspekty więzi.