Skocz do zawartości
Forum

Czy to leworęczność?


rubia

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Mam pytanie.

Mój maluch ma skończone 2 lata. Jednakże juz od ukończenia 7 miesiąca życia, nadzwyczaj sprawnie, szybko i głównie posluguje się lewą rączką. Gdy zaczął chwytać przedmioty to zawsze lewą reką, bądz gdy ktos dal mu jakis przedmiot do prawej to zawsze go przekładał. Teraz maluje, je i wykonuje wszystkie czynnosci glownie lewa raczka.

Czy to juz jest leworęczność?

Dodam że ja jestem leworęczna, mój brat i dziadkowie też byli leworęczni. Mój teść jest oburęczny, jeżeli cos takiego istnieje :).

Mi leworęczność nie przeszkadza, nigdy nie miałam problemów z tego powodu i nie zmuszamy malca to używania prawej rączki, skoro mu wygodniej wykonywać czynności lewą. Czy dobrze robimy?

Dziekuję i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza

Droga Mamo 2-latka,

Przepraszam, że musiała Pani tak długo czekać na odpowiedź...
Dzieci w wieku Pani synka mają jeszcze prawo do tzw. nieustalonej lateralizacji. Ręka, którą się posługują może się zmieniać. Wiek przedszkolny to czas, kiedy powinien kształtować się model lateralizacji – tzn. ustala się dominacja jednej ręki. Dodatkowo badacze rozwoju dzieci stwierdzili, że w wieku około18 m-cy wszystkie dzieci lepiej rozpoznają przedmiot lewą ręką (ma to związek z intensywnym rozwojem mowy, którym „zajęta” jest lewa półkula, która steruje prawą stroną ciała).
Jednakże podane przez Panią informacje: dużo osób leworęcznych w rodzinie oraz zdecydowane preferencje ze strony Malucha jeśli chodzi o posługiwanie się lewą ręką, mogą wskazywać, iż już ustalił się model lateralizacji: leworęczność. Dominacja ręki (oraz ogólnie strony ciała: nogi, oka, ucha) nie jest modelem „zero – jedynkowym”: prawo- lub leworęczny, ale raczej kontinuum, na którego jednym skraju znajduje się silna dominacja prawej ręki, na drugim – lewej, pomiędzy nimi natomiast znajdują się wszystkie stopnie słabszej dominacji jednej i drugiej ręki z nieustaloną lateralizacją w środku kontinuum. Być może, że w przypadku Malucha mamy do czynienia z silną dominacją, stąd tak wczesna i jednoznaczna decyzja, którą ręką się posługiwać (w przypadku Pani teścia występuje prawdopodobnie słaba dominacja lub lateralizacja nieustalona). Z punktu widzenia neurorozwojowego oraz edukacyjnego, silna dominacja ręki jest korzystniejsza niż słaba lub nieustalona.
Z pewnością nie należy dziecka „przestawiać” na prawą rękę (takie decyzje podejmujemy tylko w szczególnych przypadkach i w konsultacji ze specjalistą). Próby decydowania za dziecko w tej kwestii mogą skończyć się ogólnym zniechęceniem do manipulacji i aktywności manualnej. Niech Maluch maluje i bawi się tą rączką, którą wybrał. Warto natomiast pamiętać, że aktywizacja obu stron ciała stymuluje rozwój i integrację obu półkul mózgowych, więc można czasem proponować Synkowi zabawy angażujące obie rączki (np. lepienie z plasteliny i innych mas, gimnastyka).

Pozdrawiam i życzę wiele uśmiechu dla Mamy i Malucha

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...