Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Kobieta, 0 lat, Warszawa

Ostatnie posty użytkownika
Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

Rozwój mowy to sprawa bardzo indywidualna. Rodzice bardzo często porównują dzieci własne lub znajomych wyciągając zupełnie mylne wnioski z tych obserwacji.
W Pani przypadku nie widzę szczególnych powodów do niepokoju. Oczywiście nie zaszkodzi skonsultować dziecka z logopedą, który sprawdzi, czy aparat mowy dziecka rozwija się prawidłowo (zwłaszcza wędzidełko podjęzykowe, pracę języka, pionizację, itd), oraz oceni rozwój mowy względem rozwoju ogólnego dziecka. Wtedy uzyska Pani pewność co do diagnozy.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

MAMCIA85
Witam,
Mój synek ma 2lata i 8miesięcy, nie używa smoka je twardą żywność (marchew jabłka, musli, orzechy itp.) i mało mówi wręcz po swojemu zaczą mówić. Poszłam do Logopedy i niektóre moje mądre koleżanki mnie wyśmiała bo powiedziały że wyolbrzymiam.

Niestety, to typowa reakcja rodziców, których dzieci mieszczą się w normie rozwojowej. Często reagują tak także członkowie rodziny, którzy sami zaniedbywali problemy własnych dzieci.

MAMCIA85
Moja pani logopedka jak na razie nam nic nie pomogła po jednej wizycie teraz czekamy na następną ponad miesiąc bo jest na urlopie ale po tym będziemy mieć wizyty co 2 tyg.

Po jednej wizycie trudno spodziewać się jakiejkolwiek poprawy. Więcej - w przypadku większości problemów na poprawę trzeba czekać dość długo. Nie napisała Pani, jaką diagnozę postawiła pani logopeda, niemniej jednak muszę przyznać, że jedno spotkanie na 2 tygodnie to dość osobliwy tryb pracy z dzieckiem. Chyba że dziecko rozwija się prawidłowo, a wizyty mają mieć tylko charakter obserwacji i trzymania ręki na pulsie. Wtedy jednak są zbyt częste.

MAMCIA85
Każde dziecko rozwija się troszkę inaczej i jeśli chce się pomóc dziecku rozwijać swoja mowę to uważam że to dobrze. ]Mój mały od marca ruszy do przedszkola i wtedy pewnie zacznie trajkotać jak należy.

To prawda, u większości dzieci z normą rozwojową rozwój językowy znacznie przyspiesza, gdy rozpoczynają edukację przedszkolną. Oznacza to, że opóźnienie rozwoju mowy było u nich rozwojowe. U części dzieci jednak tego przyspieszenia nie widać. Powodem takiej sytuacji może być właśnie problem natury logopedycznej.

MAMCIA85
Porady na tych portalach są jak najbardziej potrzebne, ale uważam że nie mogą być w 100% fachowe

Każda porada udzielana przez specjalistę jest w 100% fachowa niezależnie od sytuacji, natomiast DIAGNOZA na odległość nigdy nie będzie w 100% prawidłowa.

MAMCIA85
jak się nie zna dziecka to logopeda na forum nic nie pomoże jedynie poradzi żeby nie bagatelizować i dla świetego spokoju iść po fachową poradę logopedy na rozmowę,

Bez badania logopedycznego i wywiadu z rodzicami żaden logopeda nie będzie w stanie określić problemu i jego przyczyny, ani określić strategii terapii. Dlatego rada, by z dzieckiem udać się do logopedy, nie wynika ze świętego spokoju, ale z potrzeby.

MAMCIA85
pierwsza wizyta trwa jakieś 30min i jest taką informacyjną, uważam że warto.

Warto, chociaż przebadanie dziecka, przeprowadzenie wywiadu z rodzicami, sprawdzenie lateralizacji i przeprowadzenie innych czynności nie jest możliwe w 30 min. Postawienie diagnozy zajmuje trochę czasu, w przypadku naszej placówki są to 2-3 spotkania i każde trwa ok 45 minut. Wtedy jesteśmy w stanie opisać zespół problemów i przygotować terapię. Często diagnoza uzupełniana jest w ciągu kilku pierwszych tygodni pracy z dzieckiem, a w razie potrzeby zalecamy konsultacje dodatkowe z innymi specjalistami (SI, neurolog, konsultant ds. uwagi słuchowej i inni).

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

curry
Mam wrażenie [...]

Pozwolę sobie nie polemizować z Pani wrażeniami. My w swojej pracy opieramy się na wiedzy i faktach. Mam nadzieję, że "wrażeniem" kieruje się Pani tylko w internetowych przepychankach.
Tym postem kończymy tę wymianę uprzejmości.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

curry
Wczesna Interwencja Terapeutyczna
curry
Nie wiemy dlaczego logopeda zalecił terapię - może żeby uspokoić matkę, może żeby trochę zarobić,

No cóż, takie stwierdzenie pozostawiam bez komentarza. Mam tylko nadzieję, że powyższej obserwacji nie umieściła Pani tutaj jako terapeuta, ale osoba spoza środowiska.

curry
Tak, pisze tutaj jako osoba prywatna. A że mam zawód jaki mam to dostrzegam niejasności. To chyba jasne, że nie jestem w pracy. A co do stwierdzenia - tak CZASEM jest i nie oszukujmy się, że nie.

Cóż, wypowiadamy się zawsze w oparciu o własne doświadczenia, a nie innych terapeutów, stąd nie będziemy dalej rozwijać tego wątku.

Wczesna Interwencja Terapeutyczna

I mamy nadzieję, że konsultacja zaowocuje pomyślną diagnozą.

curry
Taaaaaaaaaaaaaak, bo informacja, że dziecko ma poważne zaburzenia to zalecenie konsultacji, a nie diagnoza.....

Informacja o zaburzeniach jest stwierdzeniem faktu, bo dzieci z normą nie uczęszczają na terapię. Zaleceniem natomiast jest konsultacja pozalogopedyczna (o ile logopeda takiej jeszcze nie zalecił), np. u neurologa, neurologopedy, specjalisty od uwagi słuchowej, psychologa, terapeuty SI... Kierunków szukania przyczyn może być wiele. Dziwię się, że jako terapeuta nie rozumie Pani tej oczywistej praktyki.

curry
Więc i ja zostawię to bez komentarza.

Myślę, że dla osób szukających pomocy tak będzie najlepiej.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

curry
Nie wiemy dlaczego logopeda zalecił terapię - może żeby uspokoić matkę, może żeby trochę zarobić,

No cóż, takie stwierdzenie pozostawiam bez komentarza. Mam tylko nadzieję, że powyższej obserwacji nie umieściła Pani tutaj jako terapeuta, ale osoba spoza środowiska.

curry
Można zalecić konsultacje, można dopytać o dodatkowe rzeczy, itd. ale stawianie takiej diagnozy w tym przypadku to chyba nieporozumienie. Oczywiście, że trzeba diagnozować dzieci i poddawać terapii jeśli jest taka konieczność. I że pod zaburzeniami mowy kryją się często dużo poważniejsze zaburzenia.

Podpisuję się obiema rękami, tym bardziej, że powtarza Pani nasze stwierdzenia z poprzednich postów.

curry
Jednak każda diagnoza, która jest stawiana powinna być stawiana rzetelnie, a nie w oparciu o ogólny opis matki i zapisanie dziecka na terapię przez nieznanego logopedę. I piszę to jako psycholog, terapeuta i matka.

Jak wyżej. Z tym, że jako terapeuta powinna Pani dostrzegać różnice między DIAGNOZĄ, a ZALECENIEM konsultacji. A konsultacja jest wskazana ze względu na
1) lakoniczność opisu matki
2) już odbywające się zajęcia z logopedą.

I mamy nadzieję, że konsultacja zaowocuje pomyślną diagnozą.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

iszmaona

Jedno spotkanie z logopedą w tygodniu nie rozwiąże tak skomplikowanego problemu jak zaburzenia mowy, o których Pani pisze.

Ale żeby to zrobić należy odbyć rozmowę z dzieckiem oraz z rodzicami, lub zadać choć kilka pytań naświetlających dokładniej sytuację zanim wyda się opinię.

[...]zwracam jedynie uwagę na sposób wypowiedzi, który może wywołać u rodzica mocną obawę, że faktycznie z dzieckiem jest coś nie tak, podczas gdy może to stwierdzić jedynie specjalista mający z dzieckiem bezpośredni kontakt.

Podstawą właściwej reakcji rodzica jest obawa o dobro dziecka, stąd lepiej dmuchać na zimne niż usypiać uzasadnioną czujność. Proszę też pamiętać, że specjaliści nie nadużywają słowa "zaburzenia mowy". Skoro logopeda zalecił terapię, bez wątpienia mówimy o zaburzeniach, a nie problemach rozwojowych. I każde zaburzenie, niezależnie od jego podłoża, jest problemem złożonym i skomplikowanym. Naszym zadaniem nie jest straszenie rodziców, zwracamy tylko uwagę na fakt, że zaburzenia mowy, które nie są poddawane właściwej diagnozie i terapii, często skutkują problemami znacznie poważniejszymi niż mogłoby się nam wydawać. I oby zawsze okazywało się, że wizyta u specjalisty skończy się na kilku prostych wskazówkach dla rodziców, czego wszystkim forumowiczom życzymy.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

iszmaona

ile czasu jest w stanie uczestniczyć aktywnie w zajęciach dziecko 2 letnie? Z doświadczenia wiem, że godzina jaką refunduje NFZ to aż za dużo.

Jeśli jest Pani terapeutą/logopedą i z tej pozycji pisze Pani o swoim doświadczeniu, to bardzo się dziwię Pani twierdzeniu, bo ma się nijak do rzeczywistości. Natomiast jeśli pisze Pani z pozycji mamy, i wypowiada się tak autorytatywnie, to zwracamy się z prośbą o większy dystans do własnych doświadczeń. Nie przekładają się one - niestety - na problemy wszystkich dzieci. A właśnie od rodzaju dysfunkcji uzależniona jest terapia. Być może Panią zaskoczę, ale prowadzimy dzieci 2-3 letnie, które bez problemu radzą sobie z czterema półgodzinnymi sesjami w tygodniu. W ich przypadku wymaga tego skala problemu, jakość terapii, dobór narzędzi i przede wszystkim tryb pracy z maluchami pozwala im bardzo aktywnie w nich uczestniczyć. O tym, że są to zajęcia, na które przychodzą bez żadnego problemu, świadczą relacje rodziców, którzy widząc postępy dzieci proszą o zwiększenie częstotliwości spotkań lub ich wydłużenie. Naprawdę, można wiele wypracować z maluchami stosując metody, które nie tylko zachęcają je do pracy, ale przede wszystkim pozwalają im świetnie się bawić. I dzięki temu osiągnąć bardzo szybkie efekty.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

iszmaona

Przepraszam, że z takim pytaniem może nie na miejscu, ale nie rozumiem na jakiej podstawie Pani twierdzi, że problem jest tak skomplikowany. Dziecko skończyło niedawno 2 latka i brak pełnej mowy mieści się w granicach normy. Mówię to jako matka dziecka, które rozgadało się po ukończeniu 3 lat, a będąc w wieku dziewczynki z tematu mowę miało podobną. Obecnie chodzi do przedszkola (1 grupa), i jego mowa nie odbiega specjalnie od mowy innych dzieci.
Czy można mówić o wymagającym interwencji specjalisty opóźnieniu mowy u zdrowego 2 latka?

Bardzo proszę o akcentowanie najistotniejszej informacji, którą była sugestia KONSULTACJI. Pojęcie "zdrowe dziecko" niesie ze sobą zbyt wiele konotacji, by z nim teraz dyskutować Skoro logopeda uznał, że terapia jest konieczna, to o pełnej normie trudno tutaj mówić. To, w jaki sposób rozwija się Pani dziecko, nie ma absolutnie żadnego przełożenia na problemy dzieci innych osób. Przytaczanie przykładów typu: "no ale MOJE dziecko też tak miało i ruszyło z mową w trzecim roku" nie przynosi rodzicom dzieci z zaburzeniami żadnego pożytku, a wręcz przeciwnie - demobilizuje je i zamiast motywować - opóźnia KONSULTACJE ze specjalistą, co może mieć bardzo negatywny wpływ na funkcjonowanie ICH dziecka. Dlatego nie piszemy o INTERWENCJI, ale o KONSULTACJI. Tym bardziej, że dziecko ma terapię logopedyczną, więc logopeda uznał, że problem istnieje i nie jest to kwestia rozwojowa. Niechęć do powtarzania wyrazów, problemy z werbalizacją potrzeb MOGĄ być skutkiem problemów innych niż tylko tych związanych z rozwojem językowym, dlatego - skoro dziecko bierze udział w terapii logopedycznej - sądzimy, że warto szukać także innych przyczyn tego stanu rzeczy, żeby kompleksowo pomóc dziecku.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

anettt1987
Dziękuję bardzo za liczne odpowiedzi.
Mam pytanie, jakiego specjaliste w tym wypadku poszukac?
Pozdrawiam

Logopedę, który poświęci dziecku tyle czasu, ile tego wymaga problem, a nie tyle, ile refunduje NFZ. Taka jest - niestety - rzeczywistość.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

rorita
JA napiszę w imieniu koleżanki ...

Już samo to, że pisze Pani w imieniu matki dziecka, może budzić niepokój. Taki sam niepokój budzą próby tłumaczenia kondycji językowej dziecka. 4,5-letnie dziecko z tak poważnym zaburzeniem mowy powinno natychmiast zostać skonsultowane przez logopedę. Tylko logopeda będzie w stanie określić przyczyny opóźnienia mowy oraz kierunek terapii. Tłumaczenie, że to "geny" i że "zaraz pójdzie do szkoły" są absolutnie niepoważne, tym bardziej, że problemy logopedyczne mają bezpośrednie przełożenie na sukces szkolny.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

Witam,
opóźniony rozwój mowy może być spowodowany wieloma czynnikami, od zaburzeń słuchania po zaburzenia neurologiczne. Konsultacja ze specjalistą wydaje się niezbędna. Jedno spotkanie z logopedą w tygodniu nie rozwiąże tak skomplikowanego problemu jak zaburzenia mowy, o których Pani pisze. W usprawnieniu dziecka z pewnością nie pomaga także rozumienie niewerbalnej komunikacji - to demotywuje dziecko i jeszcze bardziej opóźnia rozwój mowy.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

Witam!
Udźwięcznianie głosek jest elementem rozwoju językowego dziecka, i jeśli dźwięki bezdźwięczne także są obecne w innych kombinacjach, powodu do niepokoju nie ma. Należy jednak obserwować dziecko i jeśli w ciągu kilku miesięcy ten stan będzie się utrzymywał, warto skonsultować się z logopedą choćby w celu wykluczenia jakiegoś problemu (np. zaburzeń uwagi słuchowej).

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: brak chęci do nauki

Witam!
Sytuacje opisane powyżej nie są - niestety - niczym niezwykłym. Co więcej, z badań wynika, że z każdym rokiem przybywa dzieci dotkniętych podobnymi dysfunkcjami. Przyczyn upatruje się w zmianach cywilizacyjnych, tempie życia, mnogości otaczających bodźców sensorycznych, z którymi nie radzi sobie dziecko. W ogromnej większość przypadków (wg. badań z 2010 rok jest to już ponad 55%) problemom tym towarzyszy, bądź jest ich bezpośrednią przyczyną, zaburzenie układu przedsionkowego i kłopoty z lateralizacją. Dzieci takie określane są mianem niegrzecznych, niesfornych, nieposłusznych, agresywnych, za tym zachowaniem stoi jednak niemal zawsze niezdolność do właściwej interpretacji bodźców, prowadząca do zaburzeń komunikacji i percepcji.

Więcej na ten temat możecie Państwo przeczytać i zobaczyć na stronie naszej placówki:

www.tomatis.warszawa.pl

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

Witam!
Co to znaczy "do tego czasu"? Nagłe przypadki jąkania powinny być konsultowane NIEZWŁOCZNIE, nie można sobie pozwolić na komfort czekania. Sposoby pracy z dzieckiem jąkającym się uzależnione są od przyczyny powstania problemu, więc nie może być tu mowy o samodzielnej terapii rodzicielskiej. Koncentrowanie się na poprawianiu dziecka także może przynieść więcej szkody niż pożytku, dlatego zalecamy natychmiastową konsultację u sprawdzonego logopedy.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

Witam!
Co prawda w tym wątku omawiamy problemy logopedyczne, ale skoro już tutaj pojawił się ten wątek, to podpisujemy się przed odpowiedzią Kamilki893. Skoro dziecko dławi się zbyt dużym smoczkiem, należy podawać mu mniejszy. Właściwie jest to tak bardzo logiczne, że aż nie wymaga odpowiedzi.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

Blondi22
my czytamy duzo książeczek, duzo mówie do niego praktycznie non stop;)
a zwierzątka od dawna juz naśladuje i tak je nazywa a wyrazów nie chce powtarzać;)

Witam!
Internet roi się od porad dla zaniepokojonych mam. Także te powyższe są jak najbardziej poprawne, ale... Żeby rady udzielić naprawdę profesjonalnie, profesjonalista MUSI usłyszeć dziecko, sprawdzić, co może być powodem niechęci do mówienia czy choćby powtarzania.
Rady w sieci mogą, ale wcale nie muszą być w jakikolwiek sposób pomocne. Dotyczy to zresztą o wiele bardziej błahych spraw niż prawidłowy rozwój mowy dziecka.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

oczywiście, że tak, o ile dobrany zostanie odpowiedni program terapeutyczny i sama terapia zostanie przeprowadzona prawidłowo. Należy pamiętać, że każde dziecko jest inne i każdy przypadek należy rozpatrywać odrębnie, więc efekty terapii mogą być mniej lub bardziej widoczne i ujawnić się w krótszym lub dłuższym odstępie czasu.
Natomiast odmian i rodzajów zaburzeń ze spektrum autyzmu jest tak wiele, że diagnoza i dobór odpowiedniej formy terapii może trwać bardzo długo.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

Problemy w relacjach społecznych mogą się brać m.in. z zaburzonej uwagi słuchowej, gdy bodziec sensoryczny dociera do dziecka zniekształcony i nie może być właściwie interpretowany. Warto zdiagnozować pod tym kątem w certyfikowanej placówce prowadzącej trening uwagi słuchowej.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

Witam ponownie,
Niestety, bez konsultacji i przeprowadzenia szczegółowego badania nie możemy stwierdzić, jaka jest przyczyna takiego zachowania dziecka. Dziecko trzyletnie nie powinno posługiwać się echolaliami do komunikowania przekazów werbalnych, niemniej jednak na podstawie tych kilku przykładów nie można postawić diagnozy i autorytatywnie stwierdzić, że dziecko ma np. problem z zaburzeniami myślenia, których wynikiem są echolalie, nie możemy też powiedzieć, że jest to problem rozwojowy, który z czasem minie.
Zalecamy wizytę w specjalistycznej poradni.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

banitka

mam pytanko do eksperta odnośnie echolalie czy to jest używanie zasłyszanych słów ?

Witam!
Echolalie to powtarzanie słów i dźwięków w sposób niezorganizowany i niepotrzebny, są one w większości przypadków wynikiem zaburzeń, choć u dzieci najmłodszych obserwuje się echolalie związane z rozwojem językowym.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

Ulla
wymowa międzyzębowa i połykanie niemowlęce. Mogę otrzymać jakiś zestaw ćwiczeń, który mogę robić z dzieckiem? Nie ukrywam że ja nie widzę tego ale jestem tylko pedagogiem. Dlatego też z miłą chęcią dowiem się co mogę jeszcze zrobić.

Witam Panią,
internet roi się od ćwiczeń logopedycznych. Nie polecamy żadnych do samodzielnej pracy z dzieckiem. Wymowa międzyzębowa to poważna wada wymowy i niewłaściwe podejście to wyprowadzania dziecka może tylko ją utrwalić, a przez to utrudnić późniejszą terapię logopedyczną. A za to nie możemy brać odpowiedzialności. Wszelkie ćwiczenia logopedyczne powinien wykonywać uprawniony logopeda, ewentualnie rodzic, który uczestniczył w zajęciach z dzieckiem i został przez logopedę przygotowany.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

mała gaduła
witam moj synek w czerwcu skonczyl 2 latka. Niestety bardzo malo mowi caly czas mowi po ;swojemu; nie mowi zdaniami. Tylko pojedynczych pare slow. Mieszkamy w Niemczech , synek chodzi do zlobka . Nie wiem czy nie mowi dlatego ze ma do czynienia z 2 jezykami i jest mu ciezko. Przedszkolanki sugeruja ze synek niedoslyszy dlatego malo mowi. ja tego nie widze ale moze co powinnam zrobic?

Witamy!
Brak płynnej mowy dziecka dwuletniego nie musi być niepokojący, niemniej jednak nie wolno podchodzić do problemu beztrosko i z niczym nie podpartą nadzieją że "jakoś to będzie". Sugestie nauczycieli mogą mieć racjonalne podstawy i jeśli dodatkowo dziecko wykazuje deficyty związane ze słyszeniem, bezwzględnie należy wykonać mu badanie słuchu.
Konieczna też wydaje nam się wizyta u logopedy, który stwierdzi, czy u dziecka w prawidłowy sposób przebiega rozwój kolejnych etapów mowy (właściwa kolejność artykułowanych dźwięków, głoskowanie, echolalie, itd.). Logopeda sprawdzi też, czy trudności w artykulacji nie wynikają z ograniczeń aparatu mowy.
Środowisko dwujęzyczne może, ale nie musi mieć wpływu na rozwój językowy dziecka. Do okresu lateralizacji dziecko przyswaja każdy język w sposób naturalny i nawet jeśli jeden z języków jest wiodący, przyswajanie drugiego nie powinno mieć większego wpływu na rozwój mowy jako takiej.
Odwlekanie diagnozy w czasie i utwierdzanie się w przekonaniu, że dziecku być może potrzeba więcej czasu jest podejściem bardzo niewłaściwym i może doprowadzić do poważnych problemów logopedycznych w przyszłości. Zgodnie z zasadą "lepiej dmuchać na zimne" należy dziecko po prostu skonsultować ze specjalistą, gdyż tego typu zachowania mogą być rozwojowe, ale mogą też być oznaką większego problemu.

Gabinet Wczesnej Interwencji Terapeutycznej

Logopeda | Psycholog | Metoda Tomatisa - Warszawa Międzylesie

www.tomatis.warszawa.pl

http://logopeda-warszawa.pl/images/top3%20-%20obszary.jpg

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

Witamy!
To prawda, wkładanie przez maluchy rączek / piąstek do buzi nie jest niczym niezwykłym i ma charakter rozwojowy. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele: ząbkowanie, stymulacja aparatu mowy, stymulacja czuciowa, itd. Należy dbać tylko o to, żeby dziecko nie zakrztusiło się śliną, gdyż podczas wkładania rączek do ust jest ona wydzielana w większych ilościach.

Gabinet Wczesnej Interwencji Terapeutycznej

Logopeda | Psycholog | Metoda Tomatis - Warszawa Międzylesie

www.tomatis.warszawa.pl

http://logopeda-warszawa.pl/images/top3%20-%20obszary.jpg

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

elwira
Witam serdecznie
Czy są jakieś zestawy ćwiczeń , które pomogą jej w poprawnej wymowie, może jakieś gry na komputer?
Cokolwiek co pomoże mi odpowiednio ja pokierować, a jej poprawić wymowę.

Problemy z wymową tego szeregu nie są łatwe do rozwiązania, terapia trwa dość długo i wymaga znacznego nakładu pracy. Obawiam się, że bez wsparcia logopedy i jego zaplecza (wiedza, sprzęt, materiały, pomoce, ćwiczenia) nie będą państwo w stanie pomóc dziecku. Terapia logopedyczna nie sprowadza się do wykonywania ćwiczeń, niezbędna jest do tego odpowiednia kolejność wywoływania poszczególnych dźwięków i ćwiczenia aparatu mowy (układ języka, jego praca i właściwe miejsca artykulacji), a tego - niestety - nie zrobi nikt oprócz specjalisty. Proszę pamiętać, że niewłaściwie prowadzone ćwiczenia wymowy mogą prowadzić do utrwalania złych nawyków, a co za tym idzie niezwykle długotrwałą późniejszą terapię logopedyczną. 9-letnie dziecko powinno jak najszybciej skorzystać z usług poradni, obawiam się jednak, że poza granicami kraju może to być bardzo trudne.

Gabinet Wczesnej Interwencji Terapeutycznej

Logopeda | Psycholog | Metoda Tomatis - Warszawa Międzylesie

www.tomatis.warszawa.pl

http://logopeda-warszawa.pl/images/top3%20-%20obszary.jpg

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

askasam
Tak- problem dotyczy tylko głoski r
Terapia trwa (!) piętnaście minut raz w tygodniu.

Z całym szacunkiem, ale w takim przypadku nie mówimy o terapii, ale co najwyżej o spotkaniach towarzyskich w nieokreślonym celu. Przepraszam za sarkazm, ale chyba nikt nie ma już wątpliwości, dlaczego dziecko nie osiąga zamierzonych efektów? Przy kilkunastominutowych ćwiczeniach raz (!!!) w tygodniu nie ma absolutnie żadnej mowy o jakichkolwiek pozytywnych skutkach terapeutycznych.

Przykro mi to stwierdzać, ale to, niestety, nie pierwszy i nie jedyny, ale jeden z setek przykładów na to, w jaki sposób problemy logopedyczne traktowane są w przedszkolach i szkołach. Codziennie trafią do nas dzieci, które powielają w placówkach dokładnie ten sam schemat - parę minut w tygodniu z logopedą i ćwiczenia w domu, do których - co oczywiste - rodzice podchodzą z rezerwą (nie są przecież specjalistami), i najczęściej ich nie wykonują (z braku czasu).

Odpowiadając na Pani podstawowe pytanie: zakup wibratora bez właściwej terapii mija się z celem. Przede wszystkim posługiwanie się nim wymaga niejakiej wprawy, najważniejsze jednak w przypadku głoski R są odpowiednie zestawy zadaniowe i ćwiczenia z logopedą, pod okiem specjalisty. W przypadku głębokiego upośledzenia wymawiania tej głoski dwa spotkania w tygodniu to absolutne minimum. Siedmioletnie dziecko jest w stanie aktywnie pracować przez 45 minut, oczywiście z odpowiednio dobranym programem zajęć i ciekawymi, często zmienianymi formami ćwiczeń. Daje nam to min. 90 minut aktywnej pracy tygodniowo plus ćwiczenia w domu.

Można oczywiście pracować z dzieckiem samodzielnie (w internecie są setki ćwiczeń), wiele jednak zależy od etapu realizacji głoski, uwagi słuchowej dziecka, możliwości koncentracji i wielu innych czynników, które diagnozuje i analizuje specjalista. Mogę zalecić jedynie jak najszybszy kontakt ze sprawdzoną poradnią i rozpoczęcie prawdziwej terapii. Należy pamiętać, że niewywołanie głoski R wiąże się nie tylko z problemami komunikacyjnymi, ale także z trudnościami w szkole oraz z urazami emocjonalnymi na tle osbowościowym (zwłaszcza u dziewcząt). Pani córka jest wieku, kiedy wybrzmiewa naprawdę ostatni dzwonek, żeby temu problemowi zaradzić.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

Witamy Państwa!

W tym wątku postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania dotyczące treningu słuchowego metodą Tomatisa. Zapraszamy Państwa do dyskusji i opisywaniu efektów terapii, oraz do studiowania konkretnych przypadków.

Dla tych, którzy o metodzie słyszeli niewiele, zamieszczamy kilka słów wprowadzenia. Więcej znajdą Państwo na naszej stronie logopeda-warszawa.pl

Metoda TOMATISAzostała opracowana ponad 40 lat temu przez jednego z najwybitniejszych francuskich lekarzy, otolaryngologa profesora Alfreda Tomatisa (1920-2001). Poświęcił on znaczną część swej kariery na badanie relacji między uchem a głosem, a szerzej – także nad relacją między słyszeniem a komunikowaniem się.

Metoda TOMATISA bazuje na wielu koncepcjach na temat tego, jak rozwija się istota ludzka, w jaki sposób przetwarza informacje, komunikuje się ze sobą i z innymi oraz w jaki sposób się uczy. Jej autor dowiódł, że słyszenie wcale nie oznacza słuchania, i czasem osoby świetnie słyszące nie są w stanie przyswoić tego, co słyszą.

W trakcie swych badań profesor Tomatis rozwinął metodę treningową, która umożliwia jednostce odzyskanie umiejętności analizy, koncentracji i komunikowania się. Dzięki zastosowaniu narzędzi pedagogicznych i wysokospecjalistycznego sprzętu, metoda działa jednocześnie na trzy podstawowe funkcje ucha, mianowicie słyszenie, równowagę i dynamizowanie.

Dziewięćdziesiąt procent przekazów sensorycznych, które stymulują mózg, w tym ruch i dotyk, angażuje ucho. Działa więc ono jako system integracji sensorycznej. Dlatego metoda TOMATISA oddziałuje jednocześnie na trzy podstawowe funkcje ucha: równowagę, dynamikę i słuch.

Biorąc pod uwagę fundamentalną rolę wpływu zmysłów na funkcjonowanie człowieka, metoda TOMATISA stosowana jest w takich przypadkach, jak:

• problemy w uczeniu się i zakłócenia językowe
• logopedyczne problemy z wymową
• zakłócenia uwagi
• zaburzenia afektywne i emocjonalne
• zakłócenia w komunikacji
• całościowe zaburzenia rozwoju
• problemy psychomotoryczne
• przyswajanie języków obcych
• problemy rodzinne (także rodzin adopcyjnych)
• rozwój osobisty i dobre samopoczucie
• przygotowanie do porodu
• poprawa jakości głosu i muzykalności

Pod wpływem systematycznych sesji słuchowych, spójność przekazów przesyłanych do mózgu poprzez przedsionek zarówno ucha prawego, jak i lewego, zostaje zharmonizowana. W wyniku tego reakcje motoryczne są zauważalnie mniej chaotyczne, stają się bardziej płynne i lepiej zorganizowane. Kiedy słuch jest zaburzony, stwarza to problemy nie tylko z rozróżnianiem, lokalizowaniem dźwięku w przestrzeni i lateralizacją słuchową, ale także utratą umiejętności izolowania przekazu dźwiękowego z otaczającego hałasu. W takiej sytuacji osoba czuje się wystawiona na natłok informacji, które otrzymuje z różnym stopniem zniekształcenia. Zrozumienie przekazu wymaga wtedy dużego wysiłku, prowadzi do błędów, narastającego zmęczenia i, ostatecznie, wycofania. Wtedy środowisko zaczyna być odczuwane jako źródło problemów. W takich warunkach cierpią uwaga i pamięć, oraz – co najważniejsze – kondycja psychiczna dziecka lub osoby dorosłej.

Wczesna Interwencja Terapeutyczn

Re: Logopeda

1) czy zdiagnozowany problem dotyczy tylko głoski R?
2) jakie ćwiczenia zaleciła logopeda do pracy w domu?
3) jak wygląda terapia, ile trwa spotkanie z logopedą i ile razy w tygodniu specjalista pracuje z dzieckiem?

Odpowiedź na te pytania pozwoli stwierdzić, czy zakup wibratora będzie miał jakikolwiek sens. Przyczyna braku postępów może tkwić zupełnie gdzie indziej.

Pozdrawiamy,
Wczesna Interwencja Terapeutyczna
ul. Hafciarska 7B
04-704 Warszawa-Międzylesie
604 28 81 11
Logopeda | Psycholog | Metoda Tomatisa - Warszawa Międzylesie - Wczesna Interwencja Terapeutyczna