Psycholog

nerwica lękowa

marti30

marti30

Witam serdecznie,

od czerwca 2014 r. leczę się na nerwicę lękową.Od lipca 2014r uczęszczałam na psychoterapię do grudnia 2014r.Przyjmuję także leki przeciwdepresyjne, uspakajające.Leki trochę mnie wyciszyły, bo nie mam już ataków paniki, ale cały czas odczuwam wolnopłynący lęk i niepokój.Bardzo utrudnia mi to normalne funkcjonowanie, nie potrafię cieszyć się życiem.Jak mogę sama sobie pomóc?

Pozdrawiam

37039 marti30 Kobieta, 37 lat, Elbląg

Odpowiedzi znajdują się poniżej

psycholog Kamila Krocz

psycholog Kamila Krocz

Odpowiedź eksperta

Witaj marti30!

Nerwica lękowa niestety ma to do siebie, że lubi nawracać albo nasilać się, szczególnie w stresujących dla pacjenta momentach. Bardzo dobrze, że podjęłaś leczenie – bierzesz leki i korzystałaś z psychoterapii. Mówisz jednak o lęku wolnopłynącym, który stale odczuwasz i który utrudnia Ci życie. Jak sobie z nim poradzić? Myślę, że warto byłoby wzmocnić odporność na stres. Jest wiele różnych technik radzenia sobie z negatywnymi emocjami, które próbowało skatalogować wielu psychologów. Są to np. takie strategie, jak szukanie wsparcia społecznego, ucieczka od trudności, konfrontacja z problemem itd. Jak minimalizować negatywne emocje, jakie towarzyszą wyzwaniom życiowym? Nie wiem, co akurat będzie skuteczne dla Ciebie – to musisz sama sprawdzić. Niemniej jednak mam nadzieję, że podpowiem Ci kilka pomysłów, z których skorzystasz. Po pierwsze, pamiętaj o zdrowej diecie. Codzienna porcja owoców i warzyw to podstawa. Antystresowo działają jajka, orzechy włoskie, seler naciowy, pomarańcze, czarne porzeczki, fasolka szparagowa. Warto też pomyśleć o suplementacji magnezu albo dostarczać go w posiłkach. Po drugie – sport. Nie tylko pozytywnie wpływa na organizm, sylwetkę, ale też psychikę, bo pomaga rozładować złą energię. Wybierz taki rodzaj ruchu, który sprawia Ci przyjemność (joga, aerobik, nordic walking etc.). Trzeci sposób to ćwiczenia relaksacyjne, między innymi ćwiczenia oddechowe albo trening autogenny. Jak należy wykonywać takie ćwiczenia, znajdziesz wiele podpowiedzi chociażby w Internecie. O stresie i lęku pomagają też zapomnieć drobne, przyjemne czynności, jak chociażby rozmowa z bliskimi, rozwijanie swoich pasji, napar z melisy, ciepła kąpiel z dodatkiem ulubionych olejków czy książka, do której chętnie się wraca. Zachęcam Cię też do przeczytania artykułu: Metody na stres (znajdziesz w nim np. przykłady ćwiczeń relaksacyjnych). Pozdrawiam i życzę powodzenia!

27620 psycholog-kamila-krocz Kobieta, 33 lata, Lublin
pilirun

pilirun

Coraz więcej znajomych zapada na to schorzenie. Współczesny świat jest taki szybki. Każdy potrzebuje chwili na to, by móc sobie poradzić ze swoimi lękami i swoim stresem.

40338 pilirun Mężczyzna, 31 lat, Kluczborg