Skocz do zawartości
Forum

Problem z niegryzieniem pokarmu


biesia

Rekomendowane odpowiedzi

witam
Mamy 4 letniego synka i nieustanny problem z niegryzieniem pokarmu. Od maleńkiego synek krztusił się pokarmem stałym, teraz właściwie zjada wszystko to, co jest "mokre", tzn. pokrojone w drobniutką kostkę i zalane zupą czy sosem. Poza kaszką i jogurtem nic nie chce jeść sam. Nie jest zainteresowany nawet słodyczami, lizakami, czy lodami za którymi tak przepadają dzieci. Nie chce nawet wziąć tego do ręki. Ostatnio stwierdzono u niego zaburzenia integracji sensorycznej, słabiej mówi (ze względu na brak pracy żuchwy i języka). Chodzimy z nim do logopedy, ale kompletnie nie wiemy jak "zabrać " się za to jego nie gryzienie i niechęć do pokarmów stałych. prosimy o pomoc.

Odnośnik do komentarza

Witam serdecznie!

Podejrzewam, że problemy z przeżuwaniem u Pani synka nie wynikają z problemów z jedzeniem czy apetytem, co raczej są konsekwencją zaburzeń integracji sensorycznej (brak i/lub słaba praca żuchwy i języka). Bardzo dobrze, że chłopiec jest zdiagnozowany i uczęszcza na zajęcia logopedyczne, bo to na pewno z czasem przełoży się też na jego sprawniejsze działanie aparatu artykulacyjnego oraz umiejętności przeżuwania pokarmów stałych. Pani synek powinien nauczyć się przeżuwania w sposób progresywny, stopniowo. Niech spróbuje Pani podawać dziecku niezbyt rozdrobnione zupki, prowokując go w ten sposób do przeżuwania. Potem miąższ z chleba, wafle ryżowe, chrupki kukurydziane, które łatwo rozpływają się w ustach, rozgotowany makaron czy ryż. Warto przy tym stosować wzmocnienia pozytywne – przy każdej zjedzonej porcji, choćby najmniejszej, warto pochwalić chłopca, że ładnie je. Warto zachęcać malca, by jadł podobnie jak tata czy mama – tak jakby trochę podbudować jego ambicje, że jest już na tyle duży, że je tak jak tatuś czy mama albo starsze rodzeństwo. Proszę też uzbroić się w cierpliwość i starać się zrozumieć, że niechęć Pani synka do pokarmów stałych to nie jego fanaberia, ale skutek jego problemów z funkcjonowaniem układu nerwowego. Z całego serca zachęcam Panią również do tego, by zapisać dziecko na specjalną terapię dla dzieci z zaburzenia integracji sensorycznej. Odsyłam Panią do stron Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej SI (http://www.pstis.pl/pl/html/index.php?v2=block&str=podstrona_dla_rodzicow-start), Polskiego Towarzystwa Integracji Sensorycznej (http://www.integracjasensoryczna.org.pl/) i Centrum Integracji Sensorycznej (http://www.integracjasensoryczna.com.pl/). Znajdzie tam Pani podstawowe informacje na temat SI, diagnozy i terapii oraz podpowiedzi, jak pracować z dzieckiem w domu, by wyeliminować niektóre niepożądane reakcje czy zachowania. Przykładowe ćwiczenia, które może Pani wykonywać z synkiem w celu usprawniania pracy języka i żuchwy: wypinanie języka jak najdalej poza usta, przenoszenie języka w kąciki ust na zmianę, wypychanie językiem policzków, parskanie, klekotanie językiem, zakrywanie żuchwą górnych ust, tzw. całuski.

Pozdrawiam i życzę powodzenia!

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...