Skocz do zawartości
Forum

Nauka "czytania" niemowląt (czytanie globalne)


Rekomendowane odpowiedzi

"Jeśli twoje dziecko ma pięć lat, to nauka czytania będzie łatwiejsza, niż gdyby miało sześć. Jeśli ma cztery, łatwiejsza niż gdyby miało pięć, a jeśli ma trzy lata, jeszcze łatwiejsze. Dwanaście miesięcy lub mniej to najlepszy wiek, aby rozpocząć, jeżeli chcesz włożyć najmniej czasu i energii w nauczenie twego dziecka czytania." to cytat z domana:) więc można sądze zacząć już próbowac z małymi juniorkami, oczywiście, nie z 2-3 dnowym szkrabemale myślę, ze tak w przypadku miesięcznego, można powoli wprowadzać..dzieci już potrafią skoncentrować się przez moment na jakimś obiekcię;) więc można czasmi podsunąć im tabliczkę;))
tylko, że z tego co pamiętam dla nnoworodków stosuje sie tabliczki z czerwonymi literami, pozniej są czarne hi hi hi. poza tym małym dzieciom pomagamy zobrazować "czytany" wyraz..czyli jak jest na tbliczce piłka- to wtedy pokazujemy dziecku piłke, bawimy sie z nim, itp...no,ale musiałabym znowu sobie to wszystko przypomnieć:)
co do książki:
kiedys miałam w łapkach przez chwile taką książkę;)
"Jak nauczyć małe dziecko czytać” Glenn Doman, Janet Doman ; Wydawnictwo EXCALIBUR, Bydgoszcz 1992

wiec krotko i tresciwie..
metoda glena domana to nauka czytania globalnego (czytamy cale wyarazy, nie pojedyncze znaki). glen doman zaproponowal aby uczyc czytac juz niemowlaczki- jest to zabawa w czytanie.
dam linka:) Nauka.2p.pl - edukacja dzieci i tam wybieracie nauka czytania niemowlaka;))
no-ale chodzi o to, aby stymulowac wzrok:) czyli mamusie przygotowuja specjalne kartoniki i na nich zapisuja odpowiednia czcionka wyrazy z otoczenia-najblizesze dla dziecka, np. mama. i zgodnie z zalecenieami pokazuja te kartoniki swoim maluszkom-na chwilke. dziecko im młodsze-tym wiecej zapamietuje i przyzwyczaja sie do "wygladu wyrazu":)

co do pracy- to chodzi o to-by przygotowac kartoniki, ale wiem,ze mozna kupic gotowe, i na necie inni tez oferuja juz gotowe pliki do wydruku:) a czas na czytania?? jak wspomnialam niemowlaczkowi wyrazy sie pokazuje doslownie na sekundy:) :Spoko:

Odnośnik do komentarza

Ja piszę na zwykłych białych kartonikach- takich podłużnych, np można przeciąć wzdłuż kartkę z bloku technicznego, Uśmiejecie się jakie ja wymyśliłam dla niej słowa, no mają być najważniejsze dla dziecka więc: mama, cycuś mleczko, tata hehe później wprowadzimy inne ;)
A jest miło, taka zabawa z maluchem ;)

Odnośnik do komentarza

moze to cos wam wyjasni jest to poracowanie Pani Danuty Jankowskiej
Opis czytania globalnego

Należy mieć świadomość, że czytanie jest jedną z najważniejszych funkcji w życiu, ponieważ praktycznie cała nauka opiera się na tej umiejętności. Jest to z pewnością jeden
z ważnych czynników, który zadecydował o wyborze w naszej szkole standardu: „Uczniowie potrafią czytać ze zrozumieniem”.
Nauczyciele placówki w Czaplach starają się systematycznie wzbogacać swój warsztat pracy, stosować nowe (bądź wcześniej sprawdzone) efektywne metody i formy nauczania zmierzające do opanowania i usprawniania umiejętności czytania.
Opiszę jedną z wdrożonych przeze mnie metod – czytanie globalne.
Przed trzema laty rozpoczęłam pracę z dzieckiem z zespołem Downa. Po kilku miesiącach nauki umiejętności komunikowania się z uczniem postanowiłam podjąć próbę nauki czytania globalnego.
Pracę dydaktyczną oparłam na książce: „Jak nauczyć małe dziecko czytać”. Autorami są: Glenn i Janet Doman.

Nauka czytania globalnego składa się z 5 etapów:
1. Etap pierwszy – pojedyncze słowa.
2. Etap drugi – wyrażenia dwuwyrazowe.
3. Etap trzeci – proste zdania.
4. Etap czwarty – rozbudowane zdania.
5. Etap piąty – książki.

Podstawą czytania globalnego jest zasada, zgodnie, z którą rozpoczyna się od rzeczy znanych
i konkretnych oraz podąża do nowych i nieznanych, a na końcu do tego co abstrakcyjne.

Dzienny program:
Całodzienny materiał: 5 zestawów
Jedna sesja: 1 zestaw (5 słów) pokazywanych raz
Częstotliwość: 3 x dziennie każdy zestaw
Intensywność: 8cm, czerwone słowa
Czas trwania: 5 sekund
Nowe słowa: 5 dziennie (1 w każdym zestawie)
Wycofywanie słowa: 5 dziennie (1 w każdym zestawie)
Okres używania każdego słowa: 3 x dziennie przez 5 dni
Zasada: Zawsze kończ zanim dziecko chce skończyć.

Słownictwo:
• części ciała
• słownictwo domowe (sprzęty w domu, pożywienie, zwierzęta itp.)
• czynności

Etap pierwszy

W oparciu o podaną powyżej tematykę wprowadza się pojedyncze słowa.
mama stół pije

Etap drugi

W drugim etapie wprowadzane są kolory. Po opanowaniu słów obejmujących ich nazwy dziecko poznaje wyrażenia dwuwyrazowe.
Np.:

sok pomarańczowy

czarne włosy

Następnie wprowadzane są przeciwieństwa w parach:
prawa lewa

duże małe

Wyrażenia dwuwyrazowe

pusty kubek pełny kubek

Etap trzeci

1.Proste zdania
Mama skacze

2.Używając kart z pojedynczymi słowami układa się wraz z dzieckiem 3 do 5 zdań.

Mama jest wesoła

3. Używając kart o wymiarach 10 cm x 60 cm wykonuje się zestaw pięciu zdań. Litery teraz mają wysokość 5 cm zamiast 8 cm.

Słoń jest bardzo duży

4. Wykonanie książeczki z prostych zdań. Każde zdanie powinno zawierać ilustrację. Książeczka powinna mieć wymiary 20 cm x 45 cm z czerwonymi literami o wysokości 5 cm. Zapisana strona poprzedza obrazek i jest oddzielona od ilustracji.
I 45 cm I

1 -
Tata gra.
20 cm

2

3

4

Etap czwarty (Rozbudowane zdania)

Postępujemy podobnie jak w etapie trzecim. Teraz zamiast wybierać spośród 5 rzeczowników i 5 przymiotników (czasownik był ten sam), dodajemy dodatkowe czasowniki.
Następnie wprowadzamy przyimki (w, na, do, za itd.) Pokazujemy je w dwuwyrazowych połączeniach, a dopiero później włączamy w rozbudowane zdania.
Wykonujemy książeczki.

Czerwone auto jedzie do domu

W miarę dokładania wyrazów trzeba zmniejszać wielkość liter (3,5 cm). W dalszym ciągu bawimy się z dziećmi w układanie zdań, wykorzystując posiadane zbiory wyrazów.

Duży słoń pije żółte mleko

W końcowej części tego etapu:
- zmniejszamy wielkość liter;
- zwiększamy liczbę słów;
- zmieniamy kolor na czarny (zapewnia lepszy kontrast).

Etap piąty

Dziecko jest gotowe do czytania prawdziwej i odpowiedniej dla niego książki.

W pracy indywidualnej z uczniem, u którego stwierdzono upośledzenie w stopniu znacznym stosowałam uproszczoną, opisaną powyżej, metodę nauki czytania. Ze względu na ubogi zasób słownictwa ucznia, brak możliwości systematycznej pracy (3, często 2 spotkania w tygodniu) i pracy logopedy dziecko bezbłędnie opanowało czytanie 26 wyrazów. Zaczęło czytać proste zdania. Bazowałam tylko na słowach, które uczeń poprawnie wymawiał.
Uważam, że uwzględniając powyższe uwarunkowania można uznać, iż podjęte działania zakończyły się sukcesem.
Powyższą metodę chcę zastosować w tym roku szkolnym w pracy z uczniami
w ramach zespołu wyrównawczego z elementami ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych.
Zachęcam wszystkich tych, których metoda czytania globalnego zainteresowała,
do przeczytania książki i dokładnego zapoznania się z ciekawym sposobem nauki czytania.

http://www.suwaczki.com/tickers/860iio4p5bnysih3.png

http://www.suwaczki.com/tickers/ibm2i09kvjtx621v.png

Odnośnik do komentarza

Witam
Ja juz zrobilam wyrazy (dlugo mi to czasu zajelo) i od nie dawna zaczelam je pokazywac mojej 2-letniej corce.Mam mieszane wrazenia,wydaje mi sie ze ona nic nie lapie.Co prawda koncentruje sie na kartonach,patrzy na nie i chetnie zasiada do ich czytania.Narazie nie zaprzestane tej nauki zobyczymy czy wogole cos z tego wyjdzie.
Aha mam jeszcze pytanie:czy ktos z was wie kiedy zaczac druga faze nauki tzn.dwuwyrazowe wyrazenia?
Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza

Hallo
ja mam tylko maly problem bo nie wiem jak dlugo mam czekac z druga faza i kiedy zaczac pokazywac czasowniki nazwy kolorow itd.
Ja ucze swoje dziecko czytac po niemiecku poniewaz mieszkamy za granica i tutaj bedzie chodzilo do szkoy wiec stwierdzilam ze nauka po polsku bedzie bez sensu.
Ja ktos by byl uprzejmy i udzielil mi informacji na ten temat z gory dziekuje.
Acha i jeszcze jedno czy ktos slyszal a moze spotkal sie z tematami takimi jak:
-Jak pomnozyc inteligencje malego dziecka
-Jak wychowac dziecko o wysokim poziomie inteligencji emocjonalnej.

Odnośnik do komentarza

na chomikuj.pl, można pobrac książkę Glenna Domana Jak nauczyć małe dziecko czytac. W wersji oryginalnej mozna kupic na amazon.co.uk i ebay.co.uk (How to teach your baby to read; Polecam pozostałe książki z serii Cicha rewolucja: How to teach your baby math, How smart is your baby, How to give your baby encyclopedic knowledge, How to multiplay your baby's intelligence, How to teach your baby to swim, How to teach your baby to be physically superb,i wyszła jeszcze What to do about your brain-injured child).
Na stronach genialnymaluch.pl, wczesnaedukacja.pl - mozna kupic zestawy do nauki czytania i do nauki matematyki, wraz z dokladnymi instrukcjami. Mozna tez kupic czyste karty i szablony do odrysowywania liter. Na tych stronach jest tez wiele informacji - o wielkosci tekturek, czcionek, kolorze, ilosci sesji itd itp
Ja ucze moja 4 miesięczną córeczkę :)))
Milej zabawy

http://www.suwaczek.pl/cache/692cb9f9cf.png
http://www.suwaczek.pl/cache/4d9ac653c6.pnghttp://www.suwaczek.pl/cache/112f91dde1.png
http://www.suwaczek.pl/cache/b83ddcfb93.pnghttp://www.suwaczek.pl/cache/ffd9b6825e.png

Odnośnik do komentarza

Słyszałam juz kiedys o nauce czytanie niemowlaków i wydaje mi sie to interesujące i najprawdopodobniej też wypróbuje tę metode z moim maleństwem. Chocia z drugiej strony to ciekawe, że w nauczaniu języka ojczystego to pokazywanie obrazków z podpisem wydaje się byc przełomowym odkryciem natomiast w nauczaniu języków obcych od wielu lat jest to normą. Po prosru chyba za bardzo przyzwyczailismy sie do typowej metody z Elamentarza gdzie każda literka pokazywana była i nauczana osobno a dopiero póxniej z poszczególnych liter układano wyrazy, dlatego tez dzieci czytając "dukają" w języku polskim a jednocześnie płynnie czytaja np po angielsku, ale co zrobić w podręcznikach dla nauczania zintegrowanego ciągle wprowadza sie czytanie w ten sposób. :Oczko:

Odnośnik do komentarza
Gość mrs_szaya

hej, nadal nikt nie odpowiedzial na pytanie....
ile mniej wiecej powinna trwac kazda faza?
ja wlasnie zaczelam ze swoim 3latkiem, lepiej późno niż wcale
narazie wypisalam w brudnopisie słowa z tych różnych kategorii (rodzina,imiona,ciało,rzeczy dziecka,dom,otoczenie,jedzenie itp itd) i nazbierało się ok 250,
i zastanawiam się czy to nie za dużo.

i kiedy wprowadzic zaimki przyimki itp bo będzie nam to dość przydatne do zdań, czy zrobić to na poczatku 3 etapu? czyli znowu jako pojedyncze wyrazy?

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...